• Facebook

Zoekmachineoptimalisatie

zoekmachineoptimalisatie vindbaar google seo

Heb je een mooie website laten maken en komt er niemand naar kijken? Heel frustrerend en voor veel ondernemers ook heel herkenbaar. Veel website bouwers en reclamebureau’s zijn nog van de oude stempel. De volledige focus ligt bij hen op de vormgeving terwijl de SEO geen aandacht krijgt.

In dit blog daarom wat extra aandacht voor SEO bij het maken van websites. SEO is een afkorting van Search Engine Optimalisation, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Een goede SEO strategie zorgt ervoor dat een website goed gevonden wordt in Google op een aantal relevante zoekwoorden. Hoe meer mensen een website bezoeken hoe groter de kans op een order. Zo simpel is het. Zoekmachineoptimalisatie is echter helemaal niet zo eenvoudig.

Website laten maken die goed gevonden wordt in Google

Voordat een ondernemer een (nieuwe) website laat maken zou hij zich af moeten vragen wat de doelstelling is van de website. Voor kleinere ondernemers in de dienstverlening is de website soms niet meer dan een online folder/brochure. Meer voor bestaande klanten die zo eenvoudig toegang hebben tot bepaalde informatie zoals de N.A.W. gegevens of bepaalde instructies. Voor hen is zoekmachineoptimalisatie niet belangrijk. Maar voor de meeste ondernemers is de website de belangrijkste marketingtool om nieuwe klanten te trekken en bestaande klantrelaties uit te diepen. SEO is dan van doorslaggevend belang.

Hoe werkt SEO?

Om een website goed gevonden te laten worden in Google moeten een aantal essentiële zaken geregeld zijn. Ten eerste moet de techniek juist zijn. W3C standaard is daarvan een goed voorbeeld. Een website in CMS (Content Management System) is over het algemeen ook beter. De gebruikte codes moeten in elk geval van deze tijd zijn. Websites geschreven in oude HTML code zullen over het algemeen niet snel meer naar boven komen in de zoekresultaten van Google.

Verder zijn er nog een aantal zaken die geregeld moeten worden om de website optimaal te maken voor de zoekmachines zoals een koppeling met Social Media en goed opgezette pagina inhoud. Als dat allemaal in orde is kan er ingezoomd worden op specifieke zoekwoorden. Vrijwel elk bedrijf heeft een aantal woorden waarop klanten zoeken om bij zijn producten te komen. Voor een gereedschapswinkel zouden dat woorden als hamer, tang en schroevendraaier kunnen zijn. Een kartonfabriek kan kiezen voor een woord als ‘verhuisdozen’ of een woordcombinatie als ‘kartonnen verpakkingen’.


Wanneer SEO specifiek en op juiste wijze wordt ingezet op een zoekwoord, zal de website van dit bedrijf hoger te vinden zijn in de zoekresultaten van Google. Vooral de eerste pagina (10 resultaten) in Google zijn van belang. Wanneer de concurrentie groot is en het zoekvolume ook dan kan ook de top 20 nog aantrekkelijk zijn. De resultaten daarbuiten worden echt zelden aangeklikt.

Hoewel er nog meer zoekmachines zijn (BING) is Google eigenlijk de enige die van belang is gezien het overgrote marktaandeel.

Om een reëel beeld te krijgen van de positie van jouw site in Google is het van belang om anoniem zoeken te gebruiken in je webbrowser (Internet Explorer bijvoorbeeld). Anders komt je eigen site veel hoger in de resultaten uit dan bij alle andere mensen in jouw regio. Dat heeft te maken met het feit dat Google onthouden heeft dat jij vanaf jouw computer vaker op die specifieke site (jouw site in dit geval) kijkt en daaruit heeft opgemaakt dat daar voor jou relevante informatie staat. Als service zet Google jouw site  dan hoog in jouw resultaten, maar daar heb je dus eigenlijk niets aan als het om het aantrekken van klanten gaat. Het vertekent de ware positie.

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie? Neem gerust contact met ons op. Wij maken mooie websites met aandacht voor SEO. Mooi en functioneel dus.